Maksud Nikah Mut'ah atau Kahwin Kontrak
Nikah mut'ah atau kahwin kontrak ialah nikah bertempoh. Ini jelas dari lafaz akad nikah mut'ah, menurut Imam Syiah Ja'afar Al-Sadiq, seperti berikut:
Aku nikah dengan kamu dalam mut'ah, mengikut Quran dan sunnah Rasulullah, tanpa warisan dariku kepada mu atau sebaliknya, untuk tempoh ............ dengan mahar ............
Nikah mut'ah menyamai nikah biasa dalam beberapa perkara, seperti ada ijab-kabul dan mahar. Nikah Mut'ah juga berbeza dari nikah biasa dalam beberapa perkara, seperti tak perlu ada wali atau saksi.
Nikah mut'ah pernah dibenarkan di zaman Rasulullah, tapi, menurut hadith, Rasulullah telah mengharamkannya selepas perang Khaibar. Oleh itu, baiklah nikah cara biasa, atau nikah siri
Sah Nikah Mut'ah Menurut Syiah Al-Imam 12
Golongan Syiah Al-Imam dua belas menganggap hukum nikah mut'ah sebagai sah dan mereka mengamalkannya sehingga hari ini. Di antara alasan yang mereka gunakan adalah seperti berikut:
- Surah An Nisaa ayat 24:
"Dan (diharamkan kamu berkahwin dengan) isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Pengharaman ini) ialah suatu ketetapan hukum Allah keatas kamu. Dan dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina. Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya, maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya, sebagai suatu ketetapan. Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu, sesudah ditetapkan maskahwin itu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana".
Golongan Syiah ini menganggap ayat "Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya, maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya, sebagai suatu ketetapan" sebagai kebenaran untuk nikah mut'ah.
- Hadith Sahih Bukhari Jilid 6 Buku 60 Nombor 43:
Diriwayatkan oleh 'Imran bin Husain: "Ayat tentang kebenaran Mut'ah telah diwahyukan di dalam kitab Allah, dan kami melakukannya pada zaman Rasulullah, dan tidak ada yang diwahyukan dalam al-Quran untuk menjadikannya haram; tidak juga Nabi melarangnya sehingga dia meninggal dunia. Tetapi seorang lelaki (Umar Al Khattab) menyatakan apa yang disyorkan oleh fikirannya sendiri".
- Hadith Sahih Muslim Buku 008 Nombor 3250:
Dari Abu Nadra, katanya: Semasa saya bersama Jabir b. Abdullah, seseorang telah datang kepadanya dan berkata bahawa Ibn 'Abbas dan Ibn Zubair berbeza pada kedua-dua jenis Mut'ah (Tamattu' Haji dan Tamattu' dengan wanita), lalu Jabir berkata: Kami pernah melakukan kedua-dua semasa hayat Rasulullah saw. Umar kemudian melarang kami melakukannya, dan dengan itu kami tidak lagi melakukannya.
Golongan syiah ini menganggap bahawa pengharaman nikah mut'ah telah dilakukan oleh Umar Al Khattab, sedangkan Rasulullah membenarkannya. Oleh itu, pengharaman ini tidak boleh diterima dan nikah mut'ah adalah sah.
Syarat Nikah Mut'ah menurut Syiah Al-Imam 12
Dalam akad nikah mut'ah menurut golongan ini, tempoh nikah dan mahar hendaklah ditetapkan. Selain itu, ada beberapa syarat lain, seperti berikut:
Pasangan perempuan
- Bukan isteri orang
- Bukan dalam iddah
- Bukan seorang gadis, kecuali diizinkan walinya
- Seorang wanita suci, bukan seorang pezina
- Seorang Islam atau Ahli Kitab, bukan kafir
Pengakuan perempuan itu sendiri sudah memadai untuk menentukan status di atas.
Wali dan saksi
Saksi dan wali tidak diperlukan.
Mahar
Nilai mahar hendaklah sesuai dengan tempoh yang dipersetujui.
Tempoh Iddah
Nikah mut'ah boleh disambung tempohnya dengan persetujuan kedua pasangan, tanpa iddah. Kalau mereka mengambil keputusan untuk berpisah selepas tempoh yang dipersetujui, maka perempuan yang terlibat perlu melalui tempoh iddah selama 2 kali suci (atau 45 hari bagi perempuan yang sudah putus haid), sebelum boleh mut'ah dengan lelaki lain.
Jika hamil dalam Mut'ah
Anak yang lahir dalam mut'ah mempunyai hak yang sama dengan anak yang lahir dalam nikah biasa. Dia berhak mewarisi dari ibu-bapa mut'ahnya dan ayahnya adalah mahramnya dan bertanggungjawab terhadapnya sama seperti ayah dalam pernikahan biasa, walaupun selepas tamat tempoh mut'ah.
Pandangan Kumpulan Syiah lain
Kumpulan syiah yang lain seperti kumpulan Zaidi dan Ismaili menganggap nikah sementara sebagai haram, dan pandangan ini disokong oleh hadith sahih yang mutawatir. Di antara hadith yang mereka kemukakan untuk menyokong pandangan mereka ialah hadith berikut:
- Ali bin Abi Talib telah berkata kepada seorang yang mengamalkan mut'ah: Anda seorang yang sesat. Rasulullah s.a.w. telah melarang nikah mut'ah (Mujmoo Imam Ali r.a. Ms 499 J112. 3)
- Dari Ali bin Abi Talib r.a. : Rasulullah telah melarang nikah sementara dalam tahun Khaibar
Haram Menurut Sunni
Golongan Ahlussunah Wal Jamaah (ASWJ) sependapat bahawa nikah mut'ah atau nikah kontrak adalah haram. Di antara alasan yang mereka gunakan adalah seperti berikut:
- Surah An Nisaa ayat 24:
Ayat ini langsung tidak menyebut atau menggunakan perkataan yang bermaksud mut'ah. Yang dimaksudkan oleh "Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya, maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya, sebagai suatu ketetapan" ialah mahar (mas kahwin) dalam perkahwinan biasa yang perlu dibayar kepada isteri.
- Hadith Sahih Muslim Jilid 008, Nombor 3251) :
Iyas b. Salama melaporkan dari bapanya bahawa Rasulullah s.a.w. memberi kebenaran untuk nikah mut'ah selama tiga malam dalam tahun Autas 1847 dan kemudian melarangnya.
- Hadith dari kitab Syiah, Kitab Tahdeeb: Jilid. 7, ms. 251, riwayat 10:
Dari Ali bin Abi Thalib, "Rasulullah sallallaahu 'alaihi wa salam telah mengharamkan pada hari Khaibar daging keledai kampung/jinak dan nikah mut'ah."
- Hadith Sahih Muslim Jilid 008, Nombor 3253) :
Rabi' b. Sabra melaporkan dari ayahnya: "Kami pergi berperang bersama Rasulullah s.a.w. semasa penaklukan Makkah , dan kami tinggal di sana selama lima belas hari, dan Rasulullah s.a.w. membenarkan kami nikah sementara dengan wanita......... Jadi saya berkahwin sementara dengan (seorang wanita), dan saya tidak keluar ( meninggalkan dia ) sehingga Rasulullah s.a.w. melarang nikah sementara".
Kebenaran Mut'ah di zaman Rasulullah
Kalau dilihat kepada hadith sahih, ada beberapa kali kahwin kontrak dibenarkan, kemudian diharamkan. Setiap kali ia dibenarkan ialah dalam keadaan perang, dan pejuang Islam berada jauh dari isteri masing-masing. Tidak pernah kebenaran kahwin kontrak diberikan pada masa isteri mereka ada berhampiran atau waktu mereka berada di mukim mereka sendiri.
Ini menunjukkan bahawa kahwin kontrak di zaman Rasulullah bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan sesuka hati, tetapi terhad kepada masa-masa tertentu dan keadaan tertentu sahaja.
Kahwin Kontrak di kalangan Sunni
Walau pun golongan Sunni menolak nikah kontrak yang diamalkan oleh golongan Syiah Al-Imam dua belas, golongan Sunni sendiri mengamalkan nikah kontrak dalam bentuk yang berbeza, yang diberi nama nikah misyar.
Perbezaan paling ketara di antara kahwin kontrak yang diamalkan oleh golongan syiah dan nikah misyar yang diamalkan oleh golongan sunni adalah seperti berikut:
- Kahwin kontrak syiah tidak memenuhi syarat-syarat sah nikah, dan pernikahan ini tak dianggap sebagai nikah biasa, tapi nikah misyar memenuhi semua syarat sah nikah
- Kahwin kontrak syiah mempunyai tempoh yang ditetapkan waktu akad nikah, sedangkan kahwin kontrak sunni tidak mempunyai tempoh.
Kesimpulan
Rasanya tak ada siapa di antara kita yang mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup untuk menentukan mana satu yang betul diantara pendapat Syiah dan pendapat ASWJ tentang nikah sementara ini. Yang pasti, terdapat dua pendapat yang berbeza.
Dalam keadaan begini, langkah yang wajar kita ambil ialah memilih pendapat yang paling selamat untuk kita: Kalau kita melakukan nikah mut'ah, ada kemungkinan kita membuat keputusan yang salah yang boleh merugikan kita di akhirat nanti. Sebaliknya, kalau kita tidak melakukannya, tak ada bala yang akan menimpa kita.
Oleh itu, eloklah kita jangan melakukannya. Kalau nak nikah, nikah saja cara biasa dengan memenuhi semua syarat-syarat sah nikah. Kalau susah untuk nikah di Malaysia, mari bersama kami ke Thailand untuk nikah secara sah di Pejabat Agama di sana yang diiktiraf oleh Kerajaan Malaysia. Tak perlu kahwin kontrak.
Nikah di Thailand (bukan kahwin kontrak)
Dokumen yang diperlukan adalah seperti berikut:
- Kad pengenalan
- Pasport atau Pas Sempadan
- Bagi janda, bawa surat cerai atau surat kematian suami yang asal
- Bawa juga videocam (kamera atau fon) untuk merakamkan ijab kabul.
Pemilihan Tarikh ke Thailand
Kalau boleh, pilih mana-mana dua hari bekerja supaya boleh balik dengan surat pengesahan dari Konsulat Malaysia di Songkhla, selain sijil perkahwinan dan surat pengesahan dari MAIS. Kalau tak boleh, pergi sehari sahaja dulu, dan pergi semula kemudian nanti untuk mengambil surat pengesahan dari Konsulat Malaysia di Songkhla.